Natankovanie nesprávneho paliva do vozidla je niekedy dôsledkom obyčajnej nepozornosti.
Hoci ste zvyčajne starostlivý vodič, ktorý vie, či má natankovať benzín alebo naftu, môže sa stať chyba, ak si napríklad požičiate vozidlo od niekoho iného.
Túto chybu je ťažké identifikovať, pretože zvyčajne nie je hneď viditeľná. Následky sa často prejavia až pri pokuse o naštartovanie motora
Ešte ste nedotankovali, alebo ste natankovali trochu benzínu do dieselu
Ak po chvíli zistíte, že ste urobili chybu a namiesto nafty tankujete benzín, okamžite prestaňte a predovšetkým neštartujte vozidlo. Potom zistite, koľko paliva ste skutočne natankovali.
Ak ste do nafty naliali len trochu benzínu, môžete situáciu ľahko zachrániť. Väčšina čerpacích staníc predáva prípravok, ktorý zvyšuje mazivosť nafty päťnásobne. Nalejte ho do nádrže podľa návodu a zvyšok doplňte bežnou naftou. Po ďalších sto kilometroch doplňte naftu, aby sa zmes zriedila.
Najbezpečnejším riešením bez rizika je vyprázdniť a vypláchnuť nádrž. Nepokúšajte sa palivo vypúšťať sami ani nevykonávajte zložité úpravy, ktoré by mohli spôsobiť ďalšie problémy. Obráťte sa na odborníkov a autoservisy.
Natankovali ste plnú nádrž benzínu do dieselu
Neštartujte, ani nezapínajte zapaľovanie, nech sa nerozobehne palivové čerpadlo. Dokonca nie je dobré ani otvoriť dvere vodiča, pretože spoločne s nimi sa aktivuje palivové čerpadlo a zlé palivo natiahne do palivového systému. Opäť sa obráťte na odborný servis a nádrž prepláchnite.
Ak sa do palivového systému dostane benzín, prejaví sa to tým, že vozidlo stratí výkon a motor sa vypne. V tomto prípade je potrebná návšteva servisu, ktorý vyčistí palivový systém a vymení palivový filter alebo iné časti palivového systému.
Natankovali ste naftu do benzínového motora
Hoci je táto situácia menej pravdepodobná vzhľadom na užšiu benzínovú nádrž, občas k nej dochádza. Najmä pri tankovaní z kanistra.
Ak situácia nastane, nafta uškodí benzínovému motoru oveľa viac.
Bude potrebné vymeniť olej, zapaľovacie sviečky, palivový filter a v najhoršom prípade aj katalyzátor alebo benzínovú pumpu. Pri preplňovaných motoroch s priamym vstrekovaním môže nafta upchať vstrekovače aj palivové potrubie.
Natankovali ste benzín s nižším alebo vyšším oktánovým číslom
Oktánové číslo vyjadruje tzv. "klepanie", inými slovami odolnosť paliva zmiešaného so vzduchom voči samovznieteniu počas kompresie vo valci motora.
Väčšina čerpacích staníc ponúka palivá s dvomi oktánovými číslami, 95 a 98, ale existujú aj vyššie čísla.
Ak sa vám podarí natankovať benzín označený vyšším číslom, nič sa nestane.
Ak natankujete s nižším číslom, situácia nie je ideálna, ale vášmu vozidlu to nespôsobí žiadne veľké škody.
Nanajvýš pocítite nižší výkon a vyššiu spotrebu paliva.
Vzal som omylom etanol E85 alebo bionaftu B100
Hoci sú už moderné autá prispôsobené na prevádzku na palivá s vyšším podielom biozložky, bežný limit pre benzínové autá je 10 % (benzín E10) a pre naftu maximálne 30 % (nafta B30).
Benzín E85 (s 85 % podielom biozložky) bude horieť, ale auto bude jazdiť o niečo horšie a pri dlhšom používaní hrozí opotrebovanie ventilových sediel. Keďže etanol je „suchý“, nemaže tak dobre ako benzín. Viaže na seba aj vodu, takže jednotlivé diely sú náchylnejšie na koróziu. Áno, povinná biozložka paliva je pre vaše auto škodlivá už pri 5 %, nieto ešte pri 85 %.
Podobne je to aj s naftou. Stopercentná bionafta nie je vhodná pre moderné autá, zvyčajne na ňu nie sú vôbec prispôsobené. Nie že by ste tú naftu museli nutne dať vylievať, ale dlhodobá prevádzka na ňu sa určite neodporúča.
Ako si môžete byť istí, že tankujete správne palivo
Skontrolujte uzáver nádrže, nájdete na ňom označenie paliva. Pri nafte je zvyčajne uvedené DIESEL, pri benzíne je uvedené UNLEADED ONLY s oktánovým číslom RON 95, RON 91-98 alebo MIN RON 91.
Sústreďte sa na výber správnej čerpacej pištole ešte predtým, než ju vložíte do vozidla. Pri benzíne nájdete klasické označenie Natural a pri nafte Diesel alebo Nafta.
V súčasnosti sú niektoré vozidlá vyrobené tak, že do nich ani nevložíte zlú čerpaciu pištoľ.