Domáce úpravy áut: Čomu sa vyhnúť a čo je povolené
Domáce úpravy áut: Čomu sa vyhnúť a čo je povolené
O Slovákoch sa hovorí, že sme národ domácich majstrov.
Platí to v dielni, na záhrade aj v garáži.
Pri úpravách áut vieme uzdu fantázii poriadne popustiť!
Pneumatiky a kolesá
Medzi najčastejšie domáce úpravy vozidiel patrí zmena veľkosti a priemeru kolies.
Ide pritom o zmenu, ktorú presne vykladá metodika ministerstva dopravy. Povolené veľkosti pneumatík a ráfikov nájdete vo veľkom technickom preukaze. Nesmiete tiež zabudnúť na schválenie a atest kolies (typový list). Ten získate pri nákupe kolies v našich servisoch. Preukážete tak, že kolesá sú otestované a sú vhodné aj bezpečné pre vaše vozidlo.
Pri montáži alternatívneho rozmeru kolies, je túto zmenu nutné do TP úradne zapísať. Ako na to vám radi poradíme v našich servisoch. S typovým listom, namontovanými kolesami na aute a veľkým technickým preukazom zamierite na stanicu technickej kontroly (STK) a necháte si všetky dokumenty riadne potvrdiť.
Potom navštívite dopravný inšpektorát alebo obecný úrad s rozšírenou právomocou, kde vám zaznamenajú zmenu do TP.
Pokiaľ si na vozidlo namontujete neschválené kolesá iného typu alebo veľkosti, neprejdete pri STK. Rovnako si to odskáčete aj v prípade poistného plnenia. Poisťovne sú v tomto prípade nekompromisné.
Podvozok
Medzi obľúbené vylepšenia automobilu, aspoň vzhľadovo, patrí zvýšenie alebo zníženie podvozku vozidla.
Najčastejšie sa vykonáva zníženie podvozku, ale pri oboch si musíme dať pozor na výsledný vplyv na jazdu, praktickosť a negatívne vplyvy na opotrebenie ostatných dielov vozidla. Auto s nízkym podvozkom je fajn, lenže iba v prípade, ak jazdíte po hladkých a rovných cestách.
„Tankodromy“, vídané na mnohých miestach Európy, si s nárazníkom blízko nad asfaltom veľmi dobre nerozumejú. A ak jazdíte po meste, sú tu ešte ďalšie nástrahy ako retardéry či vjazdy do garáží, ktoré môžu vašej jazde aj vystaviť stopku.
Vzhľadom k celkovému dopadu správania vozidla pri jazde a bezpečnosti, vždy použite iba schválené a homologizované tuningové sady, ktoré je možné na trhu zakúpiť a nechajte si ich namontovať v odbornej dielni, ktorá zároveň k podvozku upraví aj parametre geometrie.
Nárazníky, blatníky a ďalšie vylepšenia
Zákon uvádza, že všetky konštrukčné prvky na vozidle musia byť homologizované. To platí najmä v prípade tých viditeľných, na ktoré vás upozornia policajti pri cestnej kontrole.
Ako vodič máte povinnosť voziť certifikát o homologizácii so sebou a pri cestnej kontrole ho predložiť.
Tiež montáž odporúčame zveriť odborníkom. Napríklad neodborné prilepenie nevhodného krídla obvykle zvýši aerodynamický odpor a hmotnosť auta v tom lepšom prípade. V horšom táto paráda vo vysokej rýchlosti z auta uletí a spôsobí nehodu.
Osvetlenie a neóny
Žiarivé osvetlenie, napríklad neóny pod autom, sú veľmi obľúbeným domácim vylepšením. Na políciu alebo STK však veľký dojem neurobia.
Zabudnite na stroboskopy, neónové podfarbenia alebo blikajúce svetielka a nepovolenú farebnosť. Reflektory môžu blikať iba sanitkám, podvozok nesmie svietiť nikomu. Modré majáky sú iba pre vozidlá s právom prednosti jazdy (hasiči, polícia, záchranári, prezident a ďalšie), oranžová upozorňuje na vozidlá s nadmernými rozmermi alebo vykonávajúce prácu.
Vládne nariadenia dovoľujú iba niekoľko výnimiek v podobe atestovaného osvetlenia, ktoré montujete napríklad na offroady (svetelné rampy, hmlovky, diaľkové svetlá). Pri všetkom si dajte pozor na zákony cestnej premávky a hlavne nepresiahnite maximálnu svietivosť vášho vozidla.
V prípade jazdy mimo pozemnej komunikácie, v teréne alebo na festivale je ozdobné osvetlenie legálne.
Nedovolené úpravy svetiel môžu byť nebezpečné pre vás aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Napríklad farebné prekrytie žiaroviek alebo svetlometov znižuje až o 30 % účinnosť svetlometu; zle chladená žiarovka skôr praská; hrozí spálenie svetlometu; sú nepríjemné pre protiidúcich vodičov; žiadny z ponúkaných exemplárov nie je v tuzemsku schválený na prevádzku.
Výfuk
Väčšie problémy s STK čakajte pri úpravách technického rázu, ako je zásah do konštrukcie výfuku. Upravený výfuk môže mať vyššiu dymivosť a neprejde kontrolou emisných limitov. Neodborná úprava výfuku môže mať tiež negatívny vplyv na výkon, spotrebu pohonných hmôt a celkovú životnosť motora.
Veľkou stopkou je odstránenie katalyzátora, filtra pevných častíc a namontovanie upravených tlmičov alebo koncoviek výfuku. Áno, rúrka naraz vie strieľať plamene a má hlasný zvukový efekt. Je ale jasné, že auto bez katalyzátora nikdy nesplní zákonom stanovené emisné limity.
Vhodná cesta vedie cez certifikovaného predajcu a športové výfuky, ktoré sú v súlade s predpismi aj ekológiou. Tento variant je síce drahší, ale nehrozia zaň pokuty. V kombinácii s profesionálnou úpravou motora je dobrou náhradou za nepovolené modifikácie.
Tónovanie skiel
Dodatočné stmavenie skiel na vozidle je obľúbená vychytávka, ktorá má svoje výhody aj nevýhody. Akonáhle je profesionálne zhotovená, chráni cestujúcich, čalúnenie, poťahy aj plasty v aute pred slnečným žiarením. Napriek tomu má tónovanie skiel svoje pravidlá.
Jedna z noriem dbá na najmenšiu povolenú priepustnosť svetla. Pri bočnom prednom okne nesmie celková priepustnosť svetla klesnúť pod 70 %. Po prekročení tejto hranice je úprava vozidla braná ako závada ohrozujúca bezpečnosť prevádzky. Čelné sklo nesmie byť dodatočne stmavené vôbec.
Všetkým problémom sa vyhnete v špecializovaných servisoch, ktoré používajú schválené fólie. S legálne vylepšenými sklami dostanete príslušnú etiketu a osvedčenie o úprave. Budete tak mať istotu, že vaše auto spĺňa zákonné požiadavky.
Chiptuning
Kvalitný chiptuning navýši výkon vášho vozidla, zníži emisie a má pozitívny vplyv aj na spotrebu. Dôležitý je však kvalitný dodávateľ.
Čipové úpravy motora môžu vykonávať iba overené firmy, ktoré majú legálne povolenie a atestáciu. Pokiaľ máte očipované vozidlo zo zahraničia, ktoré nespĺňa slovenské zákonné podmienky, nesmiete ho užívať.
Úprava od kvalitného dodávateľa je aj vo vašom záujme. Zle vykonaný chiptuning negatívne ovplyvní emisie vozidla, ktoré odhalí budúca návšteva STK a mnohokrát aj životnosť motora.
Pokiaľ uvažujete o chiptuningu, voľte radšej motorizácie s turbom. Pri atmosférickom motore je vplyv chiptuningu minimálny a neekonomický.
Je nutné si ale uvedomiť, že vyšší výkon kladie vyššie nároky aj na podvozok a predovšetkým brzdy.